پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل حاتمی یزد از سامانه جامع تجارت که امروز راه اندازی شد؛ این کلاهبرداری چینی است 
کُنلُن، بانکی است که به طور خاص از سوی کشور چین برای مسایل تحریمی ایران بازگشایی شده و در هیچ جای دیگر دنیا شعبه ندارد، به همین خاطر هم این بانک به عنوان بانک مبدا انتقال یورو و یوان تعیین شده‌ است.

به گزارش ویکی پلاست، احمد حاتمی یزد مدیرعامل سابق بانک صادرات ضمن بیان مطلب فوق گفت: کُنلُن بانکی است که در زمان تحریم‌های گسترده‌ ایران از سوی اروپا و آمریکا از سوی چین تاسیس شد تا بتواند تحریم‌ها را دور بزند. 

حاتمی یزد گفت: این بانک شعبه خارجی ندارد و صرفا مبادلات بانکی ایران را انجام می‌داد و حالا این بانک تبدیل به بانکی شده تا یوان و یورو به وارد کنندگان ما بفروشد. 

صبح امروز ،سامانه جامع تجارت با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی خود از عملیاتی شدن خرید الکترونیکی ارز از امروز خبر داده است.

در هفته‌های گذشته گزینه تامین ارز از طریق بانکی که در سامانه ثبت سفارش اعمال می‌شود برای تجار مشکلات متعددی ایجاد کرده بود، زیرا مراجعه آنها به بانک‌های مختلف حاکی از بی‌اطلاعی شعب بانک‌ها بوده و در نهایت تجار دچار سرگردانی می‌شدند. حال اینگونه اعلام شده است که با هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی بخش خرید الکترونیکی ارز در سامانه عملیاتی شده و کاربران می‌توانند از روز دوشنبه هفتم اسفندماه درخواست خرید ارز خود از صرافی‌ها را در این سامانه ثبت کنند.

طبق اعلام قبلی، در فاز نخست این امکان برای درخواست‌های خرید دارای نوع ارزهای یورو و یوان فراهم شده است. همچنین در حال حاضر درخواست‌های خرید ارز برای صرافی‌های بانکی ارسال می‌شود و به مرور زمان صرافی‌های غیربانکی نیز به سیستم اضافه خواهند شد.

در واردات غیربانکی مهم‌ترین روش انتقال ارز استفاده از صرافی‌ها است و خرید الکترونیکی ارز قابلیت جدیدی است که سامانه جامع تجارت برای بازرگانان در نظر گرفته تا درخواست خرید ارز (حواله) را به صورت سیستمی به تمام صرافی‌های مجاز ارائه دهند و پس از دریافت پیشنهادهای آنها بهترین پیشنهاد را انتخاب و معامله خود را تا مرحله تایید وصول پیگیری کنند. البته خرید الکترونیکی ارز تنها برای تامین ارز در ثبت سفارش‌های غیربانکی قابل استفاده است.

هرچند مسئولان ابراز امیدواری کردند که این سامانه با کمک بانک کنلن بتواند مشکلات زیادی از وارد کنندگان را حل کند اما به گفته بسیاری از کسانی که امروز برای ثبت نام اقدام کرده‌اند وضعیت بدتر شده‌است چرا که این بانک میان بانکهای دیگر چندان مورد اعتماد نیست.

احمد حاتمی یزد کارشناس بانکی و مدیرعامل سابق بانک صادرات درباره اینکه چرا بانک کنلن به عنوان بانک مبدا انتخاب شده‌است به خبرنگار ویکی پلاست گفت: این بانک در زمان تحریم‌های ایران مبادلات ارزی ما را انجام می‌داد و در آن زمان تا 10 درصد هم سود می‌گرفت چینی‌ها این بانک را تأسیس کردند که در واقع تحریم‌ها دور زده شود و اگر این بانک از سوی اروپا یا آمریکا هم تحریم می‌شد مشکلی برای چین به وجود نمی‌اورد چراکه شعبه‌ای در خارج از کشور چین نداشت. 

بعد از برجام باز هم مبادلات بانکی ایران از طریق این بانک بود اما با سود سه درصد انجام می‌شد به همین دلیل هم به عنوان بانک برای مبادلات ارزی انتخاب شده‌است.

وی درپاسخ به این سؤال که آیا چنین تصمیمی از سوی مسئولان به نفع واردات ایران و نظام اقتصادی ایران است گفت: به نظر من این یک کلاهبرداری از سوی چینی‌ها است و هرگز نمی‌تواند به نفع اقتصاد ایران و وارد کنندگان ما باشد. ما می‌توانیم با بانکهای خیلی بهتری کار کنیم.

حاتمی یزد در توضیح گفته‌اش اظهار داشت: بانکهای چینی دیگر نسبت به این بانک سختگیر هستند و در واقع این بانک اعتبار چندانی ندارد. ما عمده صادراتی که برای نفت داریم به چهار کشور هند، چین، کره جنوبی و ژاپن است اگر بتوانیم نفتمان را به اروپا صادر کنیم دیگر چین نمی‌تواند چنین رفتاری با ما داشته باشد و مشکلات ارزی کشور هم تا حد زیادی حل می‌شود. 

قرار بود ما نفتمان را به روسیه صادر کنیم و روسیه نفت خودش را در اروپا بفروشد و در واقع سوآپ کند در این صورت دیگر چین نمی‌توانست چنین برخوردی با ایران داشته باشد و وضعیت ما خیلی بهتر می‌شد.

 

اگر قرار داد روسیه با ایران بسته شود قطعا بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد. اما بانکهای چینی کمکی به ما نخواهند کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟